SIARKAN MASALAH KITA DALAM UTUSAN MALAYSIA!

SEMASA dalam mendesak PKNS melakukan kerja-kerja membaik pulih dengan kaedah lebih baik dan bermutu, tiba-tiba AJK persatuan mengesan satu masalah besar. Rupa-rupanya kerangka bumbung rumah kita dibina tidak standard. Ada menggunakan keluli, ada menggunakan kayu. Setelah dikaji lebih mendalam, terdapat kemungkinan pembinaan menggunakan kayu menjadi punca struktur bumbung tidak stabil yang sering menjadi punca pergerakan genting sehingga mengakibatkan apabila hujan lebat, air mencurah masuk ke dalam. Kajian ke atas dokumen S&P mendapati wujud ketidaksamaan. Paling ketara ialah pemilik rumah yang didapati rumahnya menggunakan kayu, telah dicatat dalam S&P sebagai menggunakan keluli.

Surat tuntutan telah dikemukakan kepada PKNS tetapi tidak dilayan. Langkah kedua ialah mengeluarkan kenyataan dalam akhbar Utusan Malaysia yang terbit dalam ruangan FORUM PEMBACA bertarikh 21 Jun 2006.

--------berikut adalah salinan laporan yang dipetik dari laman web :
(sila klik untuk dapatkan salinan origional)
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0621&pub=utusan_malaysia&sec=forum&pg=fo_03.htm&arc=hive

Penduduk Platinum kesal bumbung rumah bocor
KAMI, ahli jawatankuasa Persatuan Penduduk Platinum Villa, Jalan Platinum Seksyen 7, Shah Alam melahirkan kekesalan kami terhadap sikap tidak profesional Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dalam menangani aduan kerosakan rumah yang telah dibeli.
Setelah menduduki rumah ini yang berharga minimum RM270,000 sebuah maka kami diberikan kunci menduduki pada Mac 2005.
Kami mula mengesan tahap pembinaan rumah yang tidak menepati piawaian terutama daripada segi struktur bumbung.
Ini terutama semasa hujan lebat dan didapati hampir setiap blok rumah menghadapi masalah bumbung bocor.
Persatuan penduduk di sini telah menghantar satu memorandum menyatakan masalah secara terperinci.
PKNS tidak menjawab kepada persatuan, sebaliknya memilih untuk menghubungi secara individu penduduk yang terbabit. Maka, pembaikpulihan dibuat oleh kontraktor yang dilantik oleh PKNS.
Malangnya, ia bagai ‘tikus membaiki labu’. Sekurang-kurangnya dua rumah terpaksa dibaik pulih lebih daripada dua kali kerana jelas tahap kepakaran pada kontraktor PKNS sangat rendah.
Pekerja yang diguna adalah warga Indonesia yang juga membuat kerja-kerja am yang lain.
Kami ingin tahu apakah struktur asal bumbung yang dibina oleh PKNS sendiri bermasalah?.
Jika tidak, mengapa selepas dibaikpulih pun, kebocoran masih berulang? Apakah cara untuk membaikpulihnya ialah dengan membuka keseluruhan bumbung dan memasang kerangka yang baru sama sekali?
Kami mahu jawapan dan tindakan dari PKNS. Pada 9 Jun 2006, kami telah meminta perjumpaan bersemuka dengan pihak PKNS.
Tiada jawapan rasmi daripada PKNS sehingga 19 Jun lalu.
Ini menunjukkan PKNS tidak menghormati persatuan penduduk yang juga merupakan para pelanggannya.
Kami bimbang jika masalah struktur bumbung rumah di Jalan Platinum 7 tidak ditangani dengan sewajarnya oleh PKNS, ia pastinya sudah terlambat bila berlaku kemalangan melibatkan penduduk di sini.
Sebagai sebuah badan kerajaan yang telah mencapai ISO90001, sepatutnya PKNS memenuhi kepuasan pelanggan. Apa yang berlaku adalah sebaliknya.
PERSATUAN PENDUDUK PLATINUM VILLA,
Shah Alam, Selangor.
© UTUSAN MELAYU (M) BHD., 46M, Jalan Lima Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur.E-mail:
online@utusan.com.my
-----------------------------------------------------------------------

PKNS mengambil masa juga untuk menjawab aduan dalam akhbar tersebut dan tersiar pada 4 Julai 2006 yang ditandatangani oleh Pegawai Perhubungan Awamnya, En MOHD. WAZIR ABDUL GANI (yang juga jiran kita dan duduk di Fasa 1 Jalan Platinum).
Sila Klik dibawah untuk salinan origional :
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0704&pub=utusan_malaysia&sec=forum&pg=fo_05.htm&arc=hive


PKNS perjelas aduan penduduk
MERUJUK aduan Persatuan Penduduk Platinum Villa yang disiarkan pada 21 Jun 2006 lalu mengenai kekesalan terhadap Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dalam menangani kerosakan rumah mereka menarik perhatian.
Kami mengucapkan ribuan terima kasih atas teguran yang dikemukakan.
Aduan yang dimaksudkan pengadu itu berkaitan dengan rumah teres dua tingkat, fasa 3A, Seksyen 7 Shah Alam yang mengandungi 157 unit.
PKNS sentiasa menangani dan memantau setiap aduan yang dikemukakan oleh penduduk sejak mereka mengambil kunci daripada kami.
Mengenai aduan bumbung bocor, dimaklumkan bahawa PKNS telah melantik empat kontraktor bagi menangani masalah ini. Kerja pembaikan yang terpaksa dilakukan lebih daripada sekali adalah disebabkan kegagalan kontraktor mengesan punca kebocoran. Perkara ini dapat dikesan apabila musim hujan yang amat lebat. Perkara ini turut diakui oleh pihak pembeli.
Berhubung soal aduan pembaikan tidak melalui persatuan penduduk, PKNS selaku pemaju perumahan projek tersebut bertanggungjawab secara terus dan terikat dengan setiap pemilik secara individu seperti yang termaktub dalam dokumen perjanjian jual beli antara PKNS dan pembeli.
Bagaimanapun, sebahagian daripada kerja pembaikan ini telah pun siap dan akhirnya semua laporan aduan akan dimaklumkan kepada pihak pembeli.
Diminta pengadu dapat menghubungi biro aduan di bahagian perhubungan awam sekiranya timbul lagi sebarang masalah.
MOHD. WAZIR ABDUL GANI,
Pegawai Akhbar, PKNS.

--------------------------------

Jiran-jiran tetangga semua,
Tatapilah dan renunglah sejenak butiran-butiran jawapan daripada PKNS di atas. Ia adalah satu-satunya agensi kerajaan negeri yang tidak mengiktiraf fungsi persatuan penduduk. Masa nak market rumah ni, segala pujuk rayu, manis mulut mempelawa kita menjadi pelanggannya. Bila dah beli dan didapati mutu pembuatan tidak mencapai piawaian, payah betul hendak mendapat layanan wajar. Di kala pentadbiran Putrajaya sibuk mencanangkan budaya Indeks Prestasi Utama (KPI) yang antara lain turut menggariskan kaedah memenuhi dan menangani kepuasan pelanggan, nampaknya ada juga pihak yang kebal dan bebal dalam menuruti perintah am Kerajaan Pusat. Apakah salah orang yang memberi arahan atau salah orang yang tidak mahu menerima arahan? Jadi apa resolusi seterusnya di pihak PPPV?

Piagam Pelanggan PKNS
------------------------------------
Piagam Pelangan PKNS menuntut setiap anggotanya "sentiasa bersedia memberi perkhidmatan yang mesra, produktif, proaktif, berkesan dan menghasilkan produk pembangunan hartanah yang berkualiti " di dalam bidang Perkhidmatan Kontrak, Bekalan, Perkhidmatan Jualan, Khidmat Selepas Jualan dan Perkhidmatan Kaunter.

No comments: