DETIK MULA PEMBENTUKAN PERSATUAN OGOS 2005

Sdr Zulkifli memperkenalkan diri pada sesi pertama pembentukan persatuan. Makanan dan juadah di atas meja tu, disediakan oleh Sdr Hussein (baju merah) dan Sdr Yahaya (dua dari kanan) serta Sdr Ismail (berkopiah).
2) Antara jiran-jiran yang hadir.
3) Sdr Syukor bersama anaknya dan jejaka handsome tersenyum manja itu ialah Sdr Effendi.
4) ``Saya menyokong penubuhan persatuan tetapi saya tidak dibenarkan menjawat jawatan...'' agaknya kata-kata Sdr Zulkifli yang begitu khusyuk rakan-rakan jiran mendengarnya.

BAGI sebilangan daripada kita, rumah di Fasa 3A Jalan Platinum Seksyen 7 ini berkemungkinan merupakan pelaburan rumah yang pertama atau yang terbaik selepas mendiami rumah yang tiada laman atau tempat meletak kereta yang selesa apalagi untuk anak-anak yang membesar bebas bermain dengan rakan-rakan sebaya mereka.
PKNS mengambil sedikit masa untuk menyiapkan keseluruhan projek kerana dalam jadual asal, ia sepatutnya disiapkan pada November atau Disember 2004 dan kunci boleh mula diserahkan kepada pembeli menjelang Januari 2005. Namun, kelewatan itu berlarutan sehingga akhir Februari 2005 dan sesetengah daripada kita menggunakan kekuatan diplomasi masing-masing untuk mendapatkan kunci. Ini terutamanya kalangan jiran yang mahu mengubahsuai rumah sebelum mendudukinya.
Di antara Mac 2005 hingga November 2005, dianggarkan hanya 50 peratus sahaja rumah di Fasa 3A telah didiami. Sebahagiannya sedang diubahsuai, ada juga yang menanti untuk disewa dan sebilangan kecil belum terjual atau sudah terjual tetapi pemiliknya berhasrat untuk menjualnya semula dalam tempoh setahun dua.
Idea untuk menubuhkan persatuan penduduk sememangnya terbit di kepala hampir semua pembeli rumah. Ini kerana publisiti mengenai kebaikan berpersatuan telah disebarkan menerusi media massa. Dalam konteks ini, beberapa kalangan jiran yang telah selamat mendiami rumah pada enam bulan pertama telah mengambil inisiatif mengajak mereka yang sudah tinggal di situ ketika itu untuk duduk bermesyuarah bagi menubuhkan persatuan.
Pada Ogos 2005, Sdr Hussain Mian disokong oleh Sdr Yahaya, Sdr Malibabu, Sdr Zulkifli memulakan gerakan dari pintu ke pintu menjemput jiran-jiran berhimpun. Pada 26 Ogos 2005, cadangan asal untuk mengadakan perbincangan di taman Jalan 7/44 terpaksa dibatalkan berikutan hujan mula turun. Dalam sepantas kilas, Sdr Saiful menawarkan halaman rumahnya yang berbumbung.
Dalam mesyuarat itu, hadirin kira-kira seramai 17 orang pemilik rumah bersetuju melantik jawatankuasa penaja untuk menjadi tonggak ke arah merealisasikan pembentukan sebuah Persatuan Penduduk yang didaftarkan di Pendaftar Pertubuhan dalam tempoh 6 bulan. Secara kolektifnya juga, hadirin bersetuju memilih nama Persatuan Penduduk Platinum Villa bagi membezakan Fasa 3A dengan lain-lain fasa di Jalan Platinum 7 itu.
Saat-saat yang menggembirakan terpampang di wajah mereka yang hadir malam itu kerana secara tidak langsung, pertemuan itu juga memperkenalkan 16 sahabat baru.

No comments: